Koivusalo ja Tiainen: Jokirantaa kehitettävä kaupunkilaisten yhteisenä olohuoneena

Julkaistu: 28.11.2019

Mari-Elina Koivusalo

Aurajokirantaan Itäiselle Rantakadulle suunnitellut uudet pyöräilyreitit ovat herättäneet keskustelua ja niiden on pelätty mm. vaikeuttavan autoliikenteen sujuvuutta. Aihe ansaitsee osakseen toisenlaisiakin näkökohtia.

Aurajoen rantapenkereellä nykyisin kulkeva kevyenliikenteen väylä on erittäin suosittu, mutta huonosti toimiva. Kivetys, kynnykset, tolpat ja penkit sekä näitä väistelevät kävelijät tekevät väylästä jopa vaarallisen. Kauniilla säällä ja tapahtumien aikaan jokirannassa liikkuu isoja ihmismassoja, ja kevyelle liikenteelle varattu tila alueella on vieläkin kapeampi tai olematon.

Erityisen hankala kohta on Teatterisillalle tulo, jossa tila kapenee entisestään. Lisäksi Martinsillan ahdas alitus tuo jatkuvaa päänvaivaa niin pyöräilijöille kuin kävelijöille. Sujuva liikenne on myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden oikeus.

Mikäli pyöräilijät saisivat oman asianmukaisen reitin ylempää, houkuttelisi jokiranta yhä enemmän kansalaisia liikkumaan jalan tai pyörällä, mikä on toivottava suuntaus ja johon on panostettava.

Autoilijoille jäisi autokaistojen kaventamisenkin jälkeen hyvin tilaa liikkumiseen. Itäinen Rantakatu on nyt monin paikoin erittäin leveä yhdellä kaistalla molempiin suuntiin kulkevan autoliikenteen käyttöön. Lisäksi osa pyöräkaistojen vaatimasta tilasta saataisiin nyt parkkipaikoille varatulta tilalta sekä kaistapysäkkejä käyttämällä.

Kokonaan toinen kysymys on, kuinka laajasti yhden keskustan viihtyisimmistä ja eloisimmista alueista tulee ylipäätään olla autoilijoiden läpikulkuliikenteen käytössä. Olemme vuosia saaneet ihailla Aurajokirannan muovautumista ihmisten yhteiseksi olohuoneeksi, joka on kaupunkitilana ainutlaatuinen ja josta saamme olla yhdessä ylpeitä. 

Ydinkeskusta-alueen kehittämisessä prioriteettilistan kärjessä on oltava - kaupunkistrategian ja keskustavision hengessä - tehokas joukkoliikenne sekä tilaa säästävä pyöräily ja kävely. Näin voimme viettää aikaa kauniissa ja viihtyisässä kaupunkiympäristössä ja vahvistaa keskustan elinvoimaa - autojen läpiajoliikenne ei sitä edesauta.

Lisäksi on syytä todeta, ettei toriparkkityömaan olemassaolon tarvitse tarkoittaa muun keskustan liikenteen kehittämisen jäädyttämistä. Varsinkin, kun työmaa on erityisesti haitannut juuri joukkoliikenteen käyttäjiä, kävelijöitä ja pyöräilijöitä, joiden kannalta nyt tehty, hyvin osittainen Auransillan läpiajokielto on varsin laiha lohtu.

Mari-Elina Koivusalo
Kaupunginvaltuutettu (sd.)

Miika Tiainen
Opiskelija (sd.)

Miika Tiainen