Mika Maaskola: Pikavippiyhtiöiden toimintaan tolkkua

Julkaistu: 01.08.2018

Suomessa jo 379 000 maksuhäiriöistä.

 

Osta itsellesi VIP kohtelu pikavipillä vaikkapa kesäfestareille. TV mainoksessa, hyvin pukeutunut, iloinen nuorimies mainostaa rennon hymyn saattelemana pikavippiä. Piiloviestinä, että pikavipillä laitetaan elämä kuntoon, pääset mukaan tapahtumiin ja saat uusia ystäviä. Myös monien radiokanavien mainosvirrassa saamme kuulla ärsyttävän usein tarttuvia pikavippi rallatuksia.

Edellä muutama esimerkki pikavippiyritysten tämän kesän aggressiivista markkinoinnista.

 

Samaan aikaan kun näitä jopa satojen prosenttien vuotuista korkoa perivien pikavippiyritysten mainoksia pyöritetään mediassa, on ”saavutettu” uusi maksuhäiriöisten Suomenennätys 379 000, takana on jo kymmenes nousuvuosi. Tiedossahan on, että yksi suurimmista syistä maksuhäiriöihin ovat nämä pikavipit.

 

Tämä todella häikäilemätön koronkiskonta, tuo monen Suomalaisen arkeen ikään katsomatta ylittämättömiä haasteita, mm. lisääntyvinä mielenterveys, syrjäytymis- ja asunnonsaanti ongelmina.  

 

Kuinka kauan yhteiskunnallamme on varaa sallia pikavippiyritysten toiminta?

 

Eduskunta teki aiemmin päätöksen pikavippien korkokatosta alle 2000€ lainoihin, mutta se johti vain suurempii lainoihin ja muihin kikkailuihin. Nämä firmat ovat aina ketterämpiä ja nopeampia kuin lainsäädäntömme, porsaanreikä kyllä löydetään.

 

Eduskunnassa on valmistelussa tällä hetkellä lakialoite, joka kieltäsi pikkavippien mainostamisen. Toivottavasti aloite etenee, sillä olisi varmasti oikean suuntaisia vaikutuksia. Se ei kuitenkaan riitä, vaan mielestäni Suomen lainsäätäjien pitäisi ryhtyä ripeästi toimenpiteisiin pikavippien täyskiellon aikaansaamiseksi.

 

Lämmin neuvoni kaikille jotka pikavippiä harkitsette, jättäkää se ottamatta. Omia unelmia ja tavoitteita ei kannata hankkia pikavipeillä, vaan etukäteen säästämällä. Jos johonkin mukavaan asiaan omat rahat eivät tällä kertaa riitä, niin jätä se sitten tekemättä, näin vältyt mahdollisilta kauaskantoisilta ongelmilta. Kaikkea ei mitata euroissa, esimerkiksi hyvien ystävien kanssa mukavaa tekemistä keksii varmasti ilman pikavippejäkin.

 

Itse olen päättänyt, etten enää kuuntele tai katsele medioita, joissa pikavippimainoksia esitetään, se on minun ”jaloilla” äänestämistäni. Jos sinäkin lähdet mukaan tähän, niin muutos oikeaan suuntaan on alkanut.

Vastuullista mainontaa ja omaa fiksua ajattelua toivoisin myös kaikilta eri medioilta. 

 

Mika Maaskola

Turun SDP puheenjohtaja

varakansanedustaja