Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (hyte) on lain mukaan hyvinvointialueiden ja kuntien yhteinen tehtävä. Kunnan on seurattava kuntalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin. Valtuusto saa vuosittain raportin kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä.
Esimerkkejä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä kunnissa ovat turvallinen ja liikkumista edistävä ympäristö, kaikkien saavutettavissa olevat liikuntamahdollisuudet, kirjastot, museot sekä asukkaiden osallistumisen mahdollistaminen. Hyte-tehtävät jakautuvat siis monelle eri sektorille.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirryttyä hyvinvointialueille Turun sote-lautakunta jatkoi toimintaansa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakuntana.
Ajatus oli hyvä, mutta lautakunnan toimivalta määriteltiin niin suppeaksi, ettei se käytännössä pysty juurikaan vaikuttamaan kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä edistäviin tai vähentäviin toimenpiteisiin. Niihin liittyvät päätökset tehdään muissa lautakunnissa, kärkihankkeissa tai viime kädessä valtuustossa.
Hyte-lautakunta sai taannoin tiedokseen THL:n TerveSuomi-tutkimuksen tuloksia turkulaisten hyvinvoinnin tilasta. Tulokset osoittivat jälleen kerran hälyttävästi sen, miten alueellisesti eriytynyt Turku on. Tämä eriytyminen on ollut tiedossa vuosikausia, ellei -kymmeniä.
Viimeistään nyt on ryhdyttävä toimiin tutkimuksissa esille nousseiden ihmisryhmien hyvinvoinnin ja terveyden lisäämiseksi ja alueellisen eriarvoisuuden kitkemiseksi.
Esimerkiksi Pansio-Jyrkkälä-alueen työikäisistä miehistä itsensä työkyvyttömäksi koki peräti 41 prosenttia vastaajista! Samoin koettu terveys oli Pansio-Jyrkkälä-alueella keskitasoa tai huonompaa 51 prosentilla vastaajista.
Paljon puhutaan tiedolla johtamisen tärkeydestä. Kuitenkaan tietyillä alueilla tieto ei tutkimustulosten valossa näytä johtaneen vaikuttaviin toimenpiteisiin. Päinvastoin nyt, kun sekä hyvinvointialue että kunnat etsivät Orpon hallituksen eli kokoomuksen ja perussuomalaisten näivetyspolitiikan seurauksena säästökohteita kaikesta mahdollisesta, uhkaa ennaltaehkäisevä ja alueiden eriarvoisuutta purkava toiminta entisestään vähentyä.
Esimerkkinä Varsinais-Suomen hyvinvointialue päätti lopettaa viime kesänä ikääntyneiden yksinäisyyttä ja syrjäytymistä ehkäisevän, kaikille ikääntyneille suunnatun avoimen toiminnan Ruusukorttelissa ja Lehmusvalkamassa, jonka lopulta Turun kaupunki pitkin hampain otti koordinaatiovastuulleen hyödyntäen järjestöjen osaamista ja vapaaehtoistyötä.
Lisäksi Varhan ja Turun kaupungin varhaiskasvatuksen yhteistyössä Pernossa ja Lausteella järjestämän matalan kynnyksen perhetyön kohtalo on auki muun muassa molempien organisaatioiden yt-neuvottelujen takia. Kaupungin ensi vuoden talousarvion yhteydessä on esitetty nuorisotalojen aukioloaikojen supistamista nuorisotyöntekijöiden palkkakustannussäästöjen toivossa.
Muistutamme, että lain mukaan kunnan on tehtävä päätösten vaikutusten ennakkoarviointi ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen kohdistuvista päätöksistä väestöryhmittäin. Onko näin tehty?
Nyt viimeistään on ryhdyttävä toimiin tutkimuksissa esille nousseiden ihmisryhmien hyvinvoinnin ja terveyden lisäämiseksi ja alueellisen eriarvoisuuden kitkemiseksi.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan sd-ryhmä:
Minttu Ojanen, Viivu Seila, Timo Nurmio ja Maria Kumpuoja (vara)
Kommentit